سنت پیاده روی برای زیارت اماکن مقدس، در فرهنگ های مختلف =============================
در آیین زرتشتیان – ساسانیان : پروفسور آرتور کریستین سن مورخ مشهور دانمارکی مینویسد؛ آذرگشنسب یا آتش گنجک (شیز) واقع در آذربایجان بود… پادشاهان ساسانی در ایام سختی به زیارت این معبد میشتافتند و زر و مال و غلام در آنجا نذر میکردند … خسرو دوم نذر کرد، که اگر موفق به مغلوب نمودن وهرام چوبین بشود، زینت های زر و هدیه سیم آشتکده آذر گشتنسب بفرستد و به وعده خویش وفا کرد … شاهنشاهان ایران در هنگام رسیدن به پادشاهی با کمال احترام پیاده به زیارت این معبد میرفتند و نذرها میکردند و هدیه و خواسته بسیار به آنجا میبردند. (مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتر)
کتاب ایران در زمان ساسانیان، تالیف کریستین سن، صفحه ۲۴۲
در آیین اهل تسنن : ابونعیم اصفهانی نویسنده اهل سنت نقل کرده است: امام حسن علیه السلام فرمود: من از پروردگار خود شرم دارم که او را دیدار کنم و به خانهاش نرفته باشم. و بیست با پای پیاده از مدینه رهسپار [مکه] شد.
کتاب: حلية الأولياء تالیف ابونعیم الأصبهانی جلد ۲ صفحه ۳۷
در آیین مسیحیت : استیون رانسیمان نویسنده انگلیسی در فصلی از کتابش با نام “زُوار حضرت عیسی” مینویسد: عشق به زیارت در نهاد بشر ریشه ای بس عمیق دارد.ایستادن در جائیکه روزی پیشوایان ما ایستاده اند، دیدن اماکنی که روزی در آنها چشم گشوده، رنج کشیده و سرانجام دیده فرو بسته اند، خود پدید آورنده ی رابطه ای عرفانی میان ما و پیشوایان دینی ما و بیان گویای بیعت درونی ما با ایشانست. گو آرامگاه مردان بزرگ گیتی و زیارتگاه ستایشگران آنان از راه های بس دور باشد، چون اکثر مردم مشتاقانه رو به اماکنی می آورند که معتقدند خداوند زمین را درآن نقطه، مشمول لطف و عنایت خاص خویش گردانیده است. سفر برای زیارت اماکن مقدس اهل کتاب در فلسطین (اورشلیم) گاها سال ها طول میکشید. کتاب تاریخ جنگ های صلیبی، استیون رانسیمان؛ جلد اول صفحه ۴۹
و بالاخره در مذهب ناب تشیع : ابوسعيد قاضی ميگويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم که فرمود: کسيکه با پای پياده امام حسين عليه السلام را زيارت کند، خداوند متعال در ازای هر قدمی که بر ميدارد و ميگذارد، ثواب آزاد كردن بنده اى از اولاد حضرت اسماعيل عليه السلام را به او میدهد.
کتاب: كامل الزيارات. تالیف: ابن قولويه جلد ۱ صفحه ۱۳۴ @yaranemhdi
تمامی حقوق محفوظ به این وبسایت می باشد.