و اما در غیبت عیسی علیه السلام به درستی که یهودیان و مسیحیان متفق شدند بر این که او کشته شده ولی خداوند عزوجل آنان را تکذیب نمود و فرمود «او را نکشتند و به دار نیاویختند ولی مطلب بر آنان مشتبه شد»
غیبت قائم نیز همین گونه است که بر اثر طولانی شدنش سرانجام، این امت آن را انکار می ورزند. و بعضی از هدایت نیافتگان قائل می شوند که قائم اصلا متولد نشده و برخی دیگر به دروغ ادعا خواهند کرد که قائم متولد شد و از دنیا رفت و گروهی کافر می شوند ، به خاطر این که می گویند یازدهمین نفر ما (امام یازدهم) بدون فرزند بوده و کسانی دیگر سرکش و خارج از دین خواهند شد به خاطر این قول که قائم در سیزدهمین نفر یا بالاتر سرایت می کند و واقع شده است.
و بعضی هم خداوند عزوجل را عصیان و نافرمانی می کنند به این که میگویند روح قائم علیه السلام در پیکر شخصی دیگر وارد شده و سخن می گوید. بحار الانوار، ج۵۱،ص۲۲۰ الغيبة شیخ طوسی، ص۱۷۰